Lvast 
A lvast ktttplys, lval vontatott kzlekedsi eszkzket jelent. A lvast a vast egyik eldje. A ktttplys kzlekedsi kezdeteit a bnykban hasznlt fa nyomplya jelentette, amelyen emberi ervel mozgatott csillk kzlekedtek. A faplyt a 18. szzadban vasszerkezetekkel erstettek meg, majd vasplyval vltottak fel. A vasplya jelents tmeg ru mozgatst tette lehetv, amihez 1767 krl kezdtek lovaskat hasznlni. A lvast elnye a szekerekhez kpest a kisebb grdlsi ellenlls miatt a nagyobb terhelhetsg volt, illetve a nedvessgtl fggetlen hasznlhatsg. A kzforgalm lvasutak korai kzti vasutak voltak.
Szemlyszlltsra 1803-ban hasznlta elszr a Surrey Iron Rail nev trsasg Dl-Londonban indtott menetrendszer lvastjratokat. Magyarorszgon a Pesti Kzti Vasplya Trsasg indtott elszr kzforgalm lvasti szolgltatst Pest, Szna tr (ma Klvin tr) s jpest, Vroskapu (ma jpest-Vroskap metrmegll) kztt 1866. jnius 30-n.
Magyarorszgon elszr 1827-ben a pest-kbnyai telepi vaston prbltk ki a lvasti technikt, de a ksrleti zemet 1828-ban felszmoltk. 1836-ban a hazai vasti kzlekedsi hlzat kiptsekor mg szmoltak a lvontatssal, de mire 1844-ben megkezddtt a Pest-Pozsony-Bcs vastvonal ptse, a technolgia teljesen elavultnak szmtott.
A gzzem vontats a lvasutat a tvolsgi kzlekedsben versenykptelenn tette a jval nagyobb sebessg s terhelhetsg miatt. A gzzem a vrosokban azonban nem igazn vlt be, ezrt az omnibuszok, majd a lvasutak a 19. szzad msodik felben gyorsan terjedtek az egyre nagyobb vl vrosokban. A vrosi kzlekedsben a lvasutat a villamos szortotta ki.
Az utols hazai vrosi lvast 1927-ig zemelt a Margitszigeten.
A ma zemel lvasutakat tbbnyire hagyomnyrz egyesletek lltottk helyre. A Man-szigeti Douglas Horse Tram a II. vilghbor kivtelvel 1876 ta folyamatosan zemel, igaz, vtizedek ta mr csak a nyri szezonban. Bcs vrosban a villamosmzeum szintn zemeltet lvasutat nyaranta.
Forrs: Wikipdia
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vrosunk nevezetessge volt VI.Lvast 
A Szegedi Kzti Vasplya Rt. 1884. jlius 1-jn kezdte meg a vrosi lvast zem mkdtetst. A lvast 12 darab szemlyszllt kocsival s kezdetben 20, majd 40 lval bonyoltotta a vrosi tmegkzlekedst. A fvonal nagyjbl a mai 1-es villamosjrat nyomvonalval egyezett, azaz az Alfld-Fiumei Vast indhza s az Osztrk-Magyar llami Vast indhza kzt hzdott, de volt egy vonal a Szeszgyrig is (a mai Fels-Tiszaparton a Stadionig). A menetdj kezdetben 10 krajcr volt egysgesen. Az zem kiszolglst egy irodaplet, egy istll, egy kocsiszn, egy vzllomsi plet, egy kovcsmhely, egy anyagtr, tovbb a vonal mentn ngy kis rhz biztostotta. Br a lvast 1885-ben tbb mint 322 ezer utast szlltott, az 1890-es vek kzeptl mr elavult kzlekedsi eszkznek szmtott. A lvast alkonya 1908-ban kvetkezett be Szegeden, hiszen oktber 1-jtl villamosok jrtak, a lvontats teljes egszben megsznt. A kpen a hlzat Szchenyi tri elgazsa lthat, balra, a Budapesti sugrt (Kossuth Lajos sgt.) fel ment a lvast, jobbra a Takarktr utcn t a kiskrton az akkori Ferenc Jzsef rakparton (Fels-Tiszapart) t a Szeszgyrig.
Szkely
Forrs: hokkento.szeged.hu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Az jpest–rkospalotai vonal fejldse 
1877-ben grf Krolyi Sndor tulajdonba kerlt az jpest –rkospalotai lvast. A vesztesgek megszntetse, illetve bevteleinek nvelse rdekben hozzltott a vonal fejlesztshez, sûrteni kvnta a jratok szmt. Az egyvgnyos plya azonban a maga hrom kitrjvel erre alkalmatlan volt, gy tovbbi vltk beptst hatrozta el. j kitr lteslt jpesten a F (rpd) ton, az Attila utca torkolatnak kzelben. Ennek elnevezse utal helyre, ugyanis a „dombi vlt” a Vci t felli emelked tetejre kerlt. Az Istvn utca Jkai s Kirly utck kztti rszn, a mai vroshza helyvel szemben fekdt a msodik, Templom (Szent Istvn) tri kitr. A Vast (Grgey Artr) utcban kt helyen: a mai Kiss Ern s Corvin utca kztt, valamint a Kiss Jnos utca torkolatnl lteslt egy-egy jabb vlt. A rkospalotai Vast (Pozsony) utcban, a mai Krolyi Sndor t kzelben, Horvth Mihly pspk villja (ma: Lenynevel Intzet) eltt is fektettek le kitrt, m ez csak ksbb, 1880 els felben valsult meg – ptsnek kiadsait jniusban szmoltk el. 1879-ben fejlesztsek trtntek a rkospalotai – a mai Kertkz utcban mûkd – forgalmi telepen is: j kovcs- s bognrmûhely, valamint egy vrszoba plt. Ebben az idben keletkezett a Palota (ma: Rkospalota-jpest) vastllomsra vezet iparvgny. Ennek mrnki munkit 1877 novemberben, a kapu fellltst 1878 mjusban, a kvezsek elvgzst jliusban szmlztk. Most, hogy megvalsult az sszekttets az Osztrk llamvasplya Trsasg vonalval, lnkebb vlt a teherszllts. Egyre tbb ipari zem vezette be a vaston trtn rufuvarozst, gy a F ton, a mai Aradi, Bocskai s Temesvri utck ltal hatrolt terleten elhelyezked, Stern Ignc tulajdont kpez szeszgyr is, mely 1878-ban kapott iparvgnyt.
 Fot: Lvast a budapesti Vci krton (ma: Bajcsy-Zsilinszky t). Erdlyi Mr felvtele, 1900 krl
A mai Jkai, Kassai s Petfi utck vettk krl a Pollack s Fiai Gyufagyrat, hov teherszllt lvasti kocsik felttelezheten a ’80-as vek elejtl jrtak. Az 1882-ben megalakult pamutgyrat (mely ekkor mg csak a mai Erkel Gyula s Kiss Ern utck sarkn llt) szintn ebben az vtizedben lttk el iparvgnnyal. Hogy a sûrûbb forgalmat le tudjk bonyoltani, jabb jrmûvekre is szksg volt. Eddig szemlyszllt kocsikbl 10 db tartozott az llomnyba, most 7-tel gyarapodott a vast. 1877 oktberben a Ganz gyrtl erekeket, csapgyperselyeket vsroltak, valamint vegtblkat is beszereztek. Novemberben fizettek a kocsikon vgzend dogosmunkkrt. 1878. mjusi keltezsû a Sturczer Jnos rszre killtott szmla 5 db szemlyszllt kocsirt. Valsznûleg hzilag (vagy a Budapesti Kzti Vasplya Trsasg mûhelyben) szereltk ssze a jrmûveket. Ksbb, 1882- ben eggyel gyarapodott a szemlykocsik szma. Teherkocsikbl 1875-ben 25 db llt rendelkezsre. A darabszm 1878-ig 22-re cskkent, majd 1883-ig vente eggyel emelkedett; ekkor mr 27 kocsi ltta el az rufuvarozsi feladatokat. Nem maradt el a voner fejlesztse sem: 1879 mrciusbl nyolc, 1880 jniusbl hrom j l megvtelrl tudunk. Szmuk azonban cskken mrtket mutat, ugyanis 1875-ben 58 db volt a vast szolglatban, 1878–79-ben 56, 1880-ban 54, majd egy esztend mlva mr csak 50 – egszen 1885-ig. 1886 s 1888 kztt – sorban – 43, 47 s 45 db volt az v vgi lllomny. Epizd a megyeri vonal trtnetbl A pest–jpesti lvast (mai vasti hd melletti) vgllomstl indult ki, s a Vci ton haladt a mai Zsilip utca vonalban fekv kikti zrtltsig a megyeri lvast. Ezt a rvid kis szakaszt adminisztrcis szempontbl az zemeltet BKVT egytt kezelte a Budapestre vezet vonalval, azonban forgalmt attl elklntve ltta el. Felttelezheten egy kocsi ingzott a kt vgpont kztt. Valsznûleg nem volt jvedelmez e jrat fenntartsa, gy a cg lelltotta. m a sajt erre is reaglt: „A budapesti kzti vasplya trsasg igazgatsgt figyelmeztetjk, hogy a megyeri vonalon kocsijai nem kzlekednek, mr pedig – tudomsunk szerint – szabadalmt csakis oly hozzadssal nyerte, hogy eme vonalon a rendes kzlekedst fenntartsa. A kocsiknak kzlekedse most annyival is kvnatosabb volna, minthogy a pocskos idben a gyalogls felette kellemetlen. A kznsg eme mulaszts fltt mltn megbotrnkozik.” (Ujpest s Vidke, 1884. dec. 25.) A panaszt ksbb orvosoltk, a forgalom jra csak 1885 janurjban (22-e eltt nhny nappal) indult meg. Iparvgnyok a Vci ton A megyeri lvast mentn fekv, egyre nagyobb mennyisgû termket elllt Wolfner brgyr ruszlltsnak vasti lebonyoltst a BKVT is szorgalmazta. jpest elljrsgval a terlethasznlati szerzdst a Vci ti vgnykigazs ptsrt s hasznlatrt 1886-ban ktttk meg, ezutn lteslt az iparvgny. (rdekes, hogy ennek „kzzelfoghat” emlke is maradt: a Vci ton, a Jzsef Attila utctl kifel haladva megfigyelhetnk egy ris plaktokkal telezsfolt, rgi, m patins tglakertst, amely a brgyr volt. Egy kis szakaszon ennek vonala eltr az t vonaltl, nem prhuzamos vele. Itt lehetett az egykori iparvgny bejrsa, m a kapu helye mr be van falazva.) A Vci t s Zsilip utca tallkozsi pontjnak dlnyugati oldaln helyezkedett el a lgszeszgyr, melyhez szintn vezetett iparvgny. Ezt is – hasonlan a brgyrhoz – 1886-ban fektettk le. Mindennapok az jpest–rkospalotai lvaston Sajnos, eddig nem akadtunk korabeli hivatalos jelentsekre a mindennapi zemelssel kapcsolatban, gy most elssorban a helyi sajt alapjn kaphatunk kpet lvonatunk mûkdsrl. A lapok azonban inkbb negatv hangvtelû rsokban emlkeztek meg a „kpldknak” nevezett kocsikrl s az utazs krlmnyeirl. „A rkos-palotai lvast kpldi ellen nagyon sok a panasz – rta az Ujpesti Ellenr 1887. oktber 23-i szma. – Mindenekeltt a menetei nemhogy gyrek, hanem oly gyetlenl vannak berendezve, hogy a rkos-palotai indhznl soha sincs ott a kocsi, a midn a vonat megrkezik, s a kznsg mindannyiszor gyalog knytelen a rengeteg pocsolya s srban Ujpestre avagy R.-Palotra vnszorogni. Nagy baj az is, hogy a kocsik, a mita gyrebben kzlekednek a hajk, csak ritkn vrjk be a hajt, de a legnagyobb baj az, hogy tisztessges ruhval s p egszsggel nem igen lehet bele lni abba a kpldba, a melynl Noe apnk brkja se lehetett primitvebb, s a melynek bensejt legtbb esetben gy eltorlaszoljk az ris kosarak, batyuk, zskok, libk, kacsk, csirkk, szerszmok, klyhacsvek stb., hogy ember legyen, a ki be avagy ki tud belle mszni. Ily krlmnyek kztt nem csoda, ha a kznsg nem igen veszi ignybe, s az uradalom jvedelme nem fokozdik, pedig egy kis j akarattal mind a kettn segthetne az zletvezetsg.” Elfordult az is, hogy „…a lvasti kocsi a ft kzepett megllt, mert a szemben jv kocsit a lovak nem brtk hzni. Flrnl tovbb kellett llani ennek folytn a kocsinak, s gy az utazk knytelenek voltak vagy leszllni, vagy pedig bevrni a mg az llomsrl ms kt lovat hoztak.” (Ujpest s Vidke, 1885. nov. 22.)
 Fot: Omnibusz-, lvast- s gpkocsiforgalom Bcs belvrosban, a Stock-im-Eisen-Platzon, 1908 elõtt
Tbbszr mdosult a menetrend. A kvetsi id a ’80-as vek msodik felre j rszben fl rra korltozdott, s a kocsik vgllomsaikrl sem mindig indultak pontosan. Ez kiderl a kvetkezkbl: „…nagyon kellemetlen arra nzve, akinek reggel a nyolcz rai kocsival kell Ujpestrl elindulni vagy a rkospalotai vaston a vonattal akar a fvrosba jutni, ha tz percznl is tovbb vesztegel a rkospalotai lvasti kocsi a vltkon s mg kellemetlenebb arra nzve, aki este tz perczczel nyolcz ra eltt rkezik Ujpestre s a nyolcz rai kocsival akar Palota fel vagy ppen Palotra indulni s a kocsi, termszetesen az utols, mr hromnegyed nyolczkor kirobogott az Ujpesti llomsbl.” (Ujpest s Vidke, 1887. jan. 23.)
Nem maradt kritika nlkl a kocsisok gyorshajtsa sem, mert: „…ha egyszer kiindultak az lloms helyeikrl, eszeveszettl hajtanak mg a keresztez utczk pontjain is.” (Ujpesti Ellenr, 1887. okt. 23.)
m a msik vglet, a tl lass utazsi id is jellemz lehetett a kitrkben trtn hosszadalmas veszteglsek miatt. Nagy gondot okozott, hogy mind a plya, mind a jrmûvek egyre jobban elhasznldtak. Feljtsuk lassan elkerlhetetlenn vlt, de a kltsgekbl csak kisebb munkkra futotta. gy pldul 1885 nyarn a F (rpd) ti, 1886 szn pedig az Istvn utcai lvasti plyt tltttk fel. A vast jvedelme nemcsak hogy a fejlesztsekre nem volt elgsges, hanem mg a szksges rfordtsokat sem fedezte. A kiadsok – az 1879., 1885. s 1886. vi kivtelvel – meghaladtk a bevtelt. 1887. augusztus 1-je s december 31-e kztt 10 498 forint 65 krajcr folyt be, mg a kiads 24 616 forint 83 krajcr volt, a deficit a bevtel kzel msflszerese lett. Ezek hatsra grf Krolyi Sndor gy dnttt, hogy vastja forgalmt vgleg megsznteti.
Az Ujpesti Ellenr 1888. szeptember 16-i szmban ezrt brlat is rte. A cikkr megemltette, hogy „A Rkos-palotai lvast jvedelme sokkal nagyobb volna, ha a kocsik tisztessgesebbek, knyelmesebbek volnnak: ha megtiltank a kocsik belsejt podgysszal teletmni, s a kocsik tetejn csinlnnak a batyuknak helyet s vgre, ha a kzlekeds gyakoribb s pontosabb volna. Szz meg szz ember csak azrt megy naponknt gyalog az ujpesti indhzhoz, mert restel egy flrt vrakozni a kpldra, a melyben csirke, ld, kacsa miatt meglehet, hogy helyet se kapna.” Azonban mgsem kerlt sor a vonal forgalmnak felszmolsra, ugyanis a grf j tlettel llt el. Ajnlatot tett jpest vezetsgnek a Vast utca feltltsre s fstsra, mind a sajt kltsgn. Tette ezt azrt is, hogy az utca szaki oldaln lv fldjeit hzhelyekknt rtkesthesse. A lvonat pedig biztosthatn – tovbbra is – a megfelel kzlekedsi kapcsolatot akr a Budapestre vezet vonallal, vagy akr a vasttal. "
KRIZSN SNDOR Az jpesti lvast, 6. rsz
Forrs: ujpest.hu/helytortenet/2004_XI_1_10-12
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gyulai Gza jrmgrafiki
|